Zásady pro správný výběr granulí

Dobrá, v minulém článku o granulích jsme si udělali velký výčet granulí ze supermarketu a poukázali na to, co je špatně. Jenže jak jsem uvedl v závěru, mnohdy ani nesupermarketové granule nejsou žádná velká sláva. Tak jak vlastně poznat dobré granule?
V tomto článku bych vás chtěl rychle a snadno naučit, jak vybrat správně granule a neudělat chybu ve výběru. Rovnou říkám – článek není reklamou na žádné psí krmivo. Během psaní jsem se vyvaroval všem názvům.

  1. ​Maso musí být na prvním místě ve složení.
    Složení je vždy řazeno od nejvíce zastoupené složky po nejméně zastoupenou. Je na to zákon a nezáleží na tom, jestli jsou granule vyráběny v České republice, Německu, Itálii nebo USA. Pes je masožravec (byť ne tak výhradní jako kočka) a měl by být krmen hlavně živočišnou složkou.
  2. Procentuální podíl čerstvého masa ve složení vyděl pěti.
    Ve složení granulí můžeme najít buď čerstvé maso anebo sušené (tzv. moučka nebo dehydrované maso). Často se vzájemně doplňují. Je nutné brát v úvahu, že čerstvé maso obsahuje až 80 % vody, která se během výrobního procesu vypaří. Reálně tedy granule obsahují 5× méně masa než jaký je uveden podíl čerstvého masa na obale.
    Př.: Ve složení granulí je 60 % čerstvého hovězího masa. Na konci výrobního procesu je v granulích jen 12 % hovězího masa. A to je velký rozdíl! Masa je v takových granulích málo, přestože je uvedeno na prvním místě.
    Ideální je, pokud je v granulích čerstvé maso doplněno kvalitní masovou moučkou. Opravdu kvalitní granule mají reálné množství masa okolo 30 % a víc. Technologicky není možné do granulí vecpat třeba 70 nebo 80 % masa, přestože se tím leckterý obal chvástá.
  3. Všechny suroviny jsou jasně specifikovány.
    Ve složení nemá být nikdy uvedeno jen “maso” nebo “obiloviny”. Vždy vybírejte granule s jasně definovaným složením – co je to za maso, co je to za obiloviny, co je to za zeleninu a ovoce.
  4. Výrobky živočišného produktu a vedlejší produkty živočišného původu NE.
    Pod těmito termíny se skrývá veškerý odpad, který vzniká při zpracování masa. Peří, kopyta, paznehty, kosti, kůže, vnitřnosti, krev, drápy… do granulí tyto odpadní produkty rozhodně nepatří.
    Úplně stejně tak se to má s výrobky rostlinného produktu a vedlejšími produkty rostlinného původu.
  5. Barevné granule jsou zlo.
    Doslova. Barevné granule vznikají chemickým barvením, nikdy ne přidáním mrkve či jiné zeleniny. Jsou to většinou ropné barvící látky, které jsou vysoce toxické a mají devastující účinek na organismus.
  6. Granule musí být vždy konzervovány přírodními látkami.
    Konzervační látky jsou v granulích nutné, avšak vždy by měly být přírodního původu. Nejčastěji se konzervuje antioxidanty vitamínu E (tokoferoly) anebo rozmarýnovým olejem. Správné granule mají na obalu konzervanty a antioxidanty uvedeny. Doba spotřeby by také neměla překročit 12 měsíců. Pokud ano, je to varovný signál. Chemické konzervanty a antioxidanty jsou karcinogenní a představují za život psa velkou i zbytečnou zátěž.
  7. Kvalitu granulí neurčuje přední strana obalu ani obří reklama.
    Přední strana obalu snese naprosto cokoliv, je to totiž marketing. Na pytel kukuřice můžete natisknout krásného vlka, pod něj napsat “Nejlepší psí krmivo na světě” a dozadu malými písmeny napsat “Složení: 100 % kukuřice”. Není na tom nic protizákonného. Úplně stejně se to má s reklamou. Kvalitu dělá obsah, ne líbivý obal nebo reklama v médiích.
  8. Včerejší sláva se nerovná dnešní kvalitě.
    Dnes existuje řada značek, která je známá z historie jako kvalitní krmivo. Bohužel se v čase složení změnilo a to, co dřív byla špičková kvalita, je dnes podprůměrný a předražený šrot pro slepice. Je to případ více firem, a proto byste neměli spoléhat na to, že značka byla kvalitní před 20 lety. Vždy čtěte to, co je dnes. Stejně tak nepodléhejte kouzlu, že je značka hodně propagována.
  9. Označení premium, superpremium, ultrapremium nebo holistic, nemá právní oporu.
    V bodě číslo 7 jsem psal, že přední strana obalu neurčuje kvalitu daných granulí. Tyto obchodní označení jsou prakticky stejného ražení. Jedná se o marketing, nikoliv závazný pojem, který by měl oporu v zákonných nařízeních.
    Abyste tedy svému pytli kukuřice s vlkem vpředu dali důvěryhodnost, můžete na přední stranu napsat “ultrapremium”. Napadnout to nelze, protože ve složení mluvíte pravdu – je to 100% kukuřice.
  10. Vyšší cena se nerovná vždy kvalitnější granule.
    Cena může být ukazatelem kvality granulí, ale rozhodně není výchozí. Mnohé značky jsou sice drahé, ale rozhodně ne kvalitní. A často jsou to bohužel právě ty značky, které jsou nejvíc doporučované v různých chovatelských potřebách a všude narážíte na jejich reklamu. Marketing výrobce stojí velké peníze, a proto jsou některé granule tak drahé. Škoda, že ty peníze raději neinvestují do lepšího složení.
  11. Veterinář není výživář.
    Váš veterinář může být skvělým odborníkem, co se týče zdraví psa, ale určitě není odborníkem na výživu a nemá obsáhlý přehled. Když vy potřebujete poradit s jídelníčkem, taky s tím nejdete za svým obvodním lékařem, ale najdete si výživového poradce. Proč se tedy veterináře ptáte na správné krmivo?
    Samozřejmě existuje řada veterinárních lékařů, co doporučí skutečně kvalitní granule, kterými se nemusíte bát krmit. Na druhou stranu je spoustu jiných, kteří doporučí značky, ze kterých mají sami největší profit. Ne, že by úmyslně chtěli poškozovat zdraví psa a tím vydělávat, to už je hodně démonická dedukce, ale spíše jim výrobce/dovozce může platit za to, že značku propagují a prodávají.
    Jiným případem jsou veterinární řady krmiv, kde je situace jiná. Tyto granule jsou stavěny přísně podle potřeb dané diagnózy. Pokud je zapotřebí ledvinová, jaterní nebo jiná dieta, pak je vhodné dát na rady veterináře, případně značku neměnit na vlastní pěst, ale poradit se s více veterináři, nebo ještě lépe s odborníky na výživu.

Pokud už vyberete nějakou značku, sledujte její vliv na vašeho mazlíka. Jaké má bobky? Jak se změnila kvalita srsti? Jak se chová? To všechno je velmi důležité! Můžete vybrat ty nejlepší granule pod sluncem a stejně se může stát, že vašemu psu prostě nesednou. Méně je někdy více. Neměňte zbytečně značku, která sedí, raději střídejte příchuť v rámci dané značky.

 

 

Zdroje náhledových obrázků:
1. pzbasnik, licence Pixabay