Bezpečí psa v autě

Když usedáte do auta, automaticky zapínáte bezpečnostní pásy, ale co váš domácí mazlíček? Nezáleží na tom, jestli se psem jezdíte na výlety přes celou Evropu, nebo jen pár bloků k veterináři. Nejde jen o jeho život a zdraví, ale záleží na tom bezpečnost celé osádky auta. Nezajištěný pes dokáže v autě svým nekontrolovatelným pohybem v případě nárazu zabít všechny. Stejně tak může ve stresu po nehodě utéci nebo zkomplikovat přístup záchranných složek k zraněným osobám v autě. Bezpečí chlupatého mazlíka na cestách by nemělo být podceňováno, protože v případě nehody to může stát život nejen jeho, ale i vás.
Tento článek byl vytvořen především na poznatcích, které získal švýcarský autoklub TCS, ale opírá se také o výsledky crash testů dalších organizací (TÜV, ADAC a další).

Co říká silniční zákon?

No, zrovna nic specifického. Jedná se o zákon č. 361/2000 Sb, hlava II, § 5:

Řidič je povinen…
i) zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu,
j) zabezpečit přepravované zvíře tak, aby neohrozilo řidiče a přepravované osoby…

Z toho vyplývá jednoznačně jen to, že pes se nesmí volně pohybovat po autě, ale musí být zajištěn tak, aby nemohl například vlézt do náruče řidiči. Zádržných možností se z tohoto pohledu nabízí celá řada – mříž nebo síť mezi sedačky, přepravka/klec, bezpečnostní pás nebo zavřít psa do kufru. Všechny tyto možnosti zabezpečují řidiče. Ale co psa? A co se vůbec stane, když dojde k nehodě?

Bezpečí až na prvním místě

V průběhu posledních let si někteří lidé konečně začali uvědomovat, že chránit osádku vozidla při nárazu, znamená chránit také domácí mazlíčky. A to nejen pro jejich dobro, ale i pro zachování bezpečí všech přítomných. Tento jev už reflektují nejen mnozí výrobci postrojů, mříží, klecí a dalších autodoplňků, ale také organizace a autokluby, provádějící crash testy. Tyto crash testy jednoznačně ukazují, jaký způsob ochrany je bezpečný (= vykazuje nejvyšší naději na přežití psa i lidské osádky vozidla), a kterému je lepší se vyhnout. Nejen pro bezpečí samotného psa, ale pro dobro všech osob v autě.

Přesto stále existuje celá řada lidí, kteří nic takového neřeší a na internetu je bohužel jen velmi málo (česky psaných) osvětných článků k tomuto tématu. Přitom se psy a kočky přepravují čím dál tím víc a na čím dál větší vzdálenosti. Lidé berou své mazlíčky jako plnohodnotné členy rodiny a jezdí s nimi na dovolenou a výlety, přičemž tráví hodně času v autě. Avšak ne každého napadne, že by měl chránit v autě nejen sebe, ale i toho mazlíčka.

Vzal jsem tedy výsledky těchto pokusů, prováděných různě po světě (Švýcarsko, Německo, USA, Austrálie), a sestavil seznam možných způsobů, které se na trhu objevují s jejich ohodnocením a cenovou náročností.

Jednoduché bezpečnostní pásy (a postroje):

Jedna z nejčastějších možností pro převoz psa na sedačkách. Jedná se o pásek s bezpečnostní sponou k autopásu a karabinou, která se má uchytit na postroj. Jeho výhodou je cena, ale tím je výčet kladů u konce. Jak ukázaly všechny crash testy, kovová (natož plastová) karabina není schopná odolat silám při nárazu v rychlosti 50 km/h, natož ve vyšších rychlostech. Tento jednoduchý bezpečnostní pás pouze zabraňuje volnému pohybu, ale jako bezpečnostní prvek je absolutně k ničemu.

Cena: 40 – 700 Kč

FOTO ILUSTRAČNÍ, https://www.propejska.cz

Postroj ALLSAFE:

Přes jeho mírně složitou manipulaci se tento pás při správném použití jednoznačně osvědčil. Jako jediný výrobek v Evropě. Nevýhodou je jeho vysoká pořizovací cena (nad 1000,- Kč), ale dostanete za ní opravdu kvalitní produkt, který je schopen ochránit vás i vašeho psa na zadních sedadlech. Postroj je prošívaný a nezapíná se na plastové rychlospony, ale nylonové masivní pásky je třeba provléct přezkami. Postroj je v autě spojený přímo se zapnutým bezpečnostním pásem. Dva kovové šroubovací úchyty se navlečou na bezpečnostní pás a zašroubují, masivní kovová spona na druhé straně se následně připne k postroji.

Cena: 1200 – 2350 Kč

FOTO ILUSTRAČNÍ, https://www.zoohit.cz

V USA se prodává postroj/přepravka s názvem Sleepypod. Oba tyto výrobky prochází úspěšně všemi crash testy, ale jejich cena se s dopravou do ČR pohybuje okolo 5000 Kč, nemluvě o clu. Ačkoliv se Sleepypod dá sehnat například na ebay, z finančního hlediska bych spíše volil levnější AllSafe. V Austrálii je úspěšná Purina Roadie, ale sehnat tento postroj v Evropě je prakticky nemožné.

Ochranné deky:

Další velice levná varianta, která brání psovi přístupu na řidiče jen opticky (a i tak dost chatrně), o zajištění bezpečnosti nemůže být vůbec řeč. Během crash testů se ukázalo, že tyto deky nezabrání ani tomu, aby pes nepřeskočil samovolně z kufru do prostoru pro cestující. Ochranná deka chrání potah, ale pro jiné účely je zcela nevhodná, máme-li se bavit o bezpečnosti.

Cena: 120 – 2400 Kč

FOTO ILUSTRAČNÍ, http://www.extrapet.cz

Ochranné sítě:

V testech švýcarského autoklubu dopadly velice podobně jako ochranné deky. Oproti nim sice dokážou zabránit samovolnému pohybu psa na přední sedačky, ale z pohledu bezpečnosti jsou k ničemu. Jejich cena není vysoká a mají snadnou montáž. Síť také jednoduše můžete sundat v případě, že psa necháváte doma. Avšak ve chvíli, kdy je pes v autě a dojde k nehodě, síť se snadno utrhne.

Cena: 120 – 600 Kč

FOTO ILUSTRAČNÍ, https://www.zvireci-potreby.cz

Mříže:

Mříže znají hlavně podnikatelé, kteří si s nimi mohli dělat odpočty na daních a osobní auto tak dobrovolně přeřadili na nákladní. Jedná se o variantu, jež se ve výsledcích testů osvědčila. Mříže napevno spojené s karoserií auta oddělují zavazadlový prostor od zbytku auta a zajišťují osádce vysokou míru bezpečí. Opět je jejich nevýhodou relativně vysoká pořizovací cena a zároveň je třeba podotknout, že dobře chrání lidi, psa nikoliv.

Cena: 800 – 20 000 Kč (za originální a do konkrétního vozu)

FOTO ILUSTRAČNÍ, http://www.extrapet.cz

Plastové přepravky:

V nárazových testech německé organizace ADAC vyšlo najevo, že přepravka musí být pevně uchycena, aby zajišťovala bezpečnost. Toto uchycení však nelze provádět přes běžné autopásy. Při nehodě, kdy je přepravka položená na sedačku a obepnutá bezpečnostním pásem, dojde k jejímu zničení, přičemž se otevřou dvířka a zvíře vyletí ven, směrem k pasažérům vpředu. Test byl prováděn v 50 km/h. Menší přepravky je tak, v rámci bezpečnosti, zapotřebí umístit ZA přední sedačky na podlahu. Jedná se o případy převozu menších psů a koček.

Cena: 200 – 500 Kč

FOTO ILUSTRAČNÍ, https://www.kamir.cz

Látkové přepravky:

V rámci bezpečnosti jsou tyto přepravky špatné – nejsou pevné. Splňují pouze zádržnou funkci v rámci běžné cesty, aby se pes volně nepohyboval po autě, ale v případě nehody dojde k jejich deformaci. Zvíře se z nich dostane ven samo, anebo je přímo vyhozeno ven nárazem. Navíc neexistuje způsob, jak tuto přepravku dostatečně dobře zajistit, a proto není příliš vhodná k používání v autě.

Cena: 500 – 2200 Kč

FOTO ILUSTRAČNÍ, https://www.goleto.cz

Kovové klece v kufru:

Velmi dobře z německých a švýcarských crash testů nakonec vyšly právě kovové klece, pevně připevněné na podlaze kufru a co nejblíže zadním sedadlům. Osádka vozu je velmi dobře chráněna a relativně dobrou ochranu získává i pes. Pro případy běžných městských ťuknutí je taková varianta dostačující, ale ve vyšších rychlostech může dojít při střetu k utržení úchytů, což značně snižuje šanci na přežití psa uvnitř.

Jako nejbezpečnější se tak nakonec jeví klece pevně svařené s karoserií vozu, kdy nemůže dojít k utržení ani ve vyšších rychlostech. Značnou nevýhodou těchto pevných klecí je vysoká pořizovací cena a navíc permanentně zabírají celý zavazadlový prostor.

Cena: 700 – 30 000 Kč

FOTO ILUSTRAČNÍ, http://www.klece-pro-psy.cz

Přívěsné vozíky za autem:

Výrobců těchto vozíků není mnoho a vyplatí se v situaci, kdy máte více psů velkých plemen. Co se týče bezpečnosti, žádné crash testy dosud prováděny nebyly. Dá se předpokládat, že jejich bezpečnost bude podobná kovovým klecím, co jsou pevně navařené na karoserii, alespoň tedy u sériově vyráběných vozíků. Bezpečnost vozíků montovaných doma na koleni je značně diskutabilní. Pokud se budeme bavit o sériové výrobě, značnou nevýhodou je cenová náročnost. Z tohoto důvodu je někde možné si vozíky pouze půjčovat (cca. 300 Kč na den), pokud nejezdíte se psy moc často.

Cena nových vozíků začíná plus mínus na 85 000 Kč, ojetý se dá sehnat okolo 50 000 Kč. Renomovaným výrobcem je německá firma WT METALL, ale vyrábí je také česká firma HST Čejka.

FOTO ILUSTRAČNÍ, http://www.centrumprivesu.cz

Závěr

Sám za sebe musím podotknout, že bych psa do kufru bez pevné klece nedal. Víte, proč lidi nesmí cestovat v kufru? Protože je to deformační zóna. To znamená, že v případě nárazu zezadu se kufr začne šrotovat tak, aby pojal co nejvíce vzniklé energie. Cílem tohoto efektu je ochránit lidi uvnitř vozu. Pokud do takového prostoru strčíte bez pevné ochrany psa, není schopen přežít ani menší náraz při nedobrzdění vozidla za vámi. Nemluvím samozřejmě o případech, kdy do auta narazí zezadu v plné rychlosti kamion, takové nehody stěží přežijí i lidé na předních sedadlech, natož pes v kufru.

Pevně navařená klec na karoserii auta je na místě, pokud nechcete psa převážet na zadních sedačkách. Co se týče přepravy na sedačkách, jednoznačnou volbou by měl být postroj Allsafe, který úspěšně prošel crash testy a je dostatečně pevný, aby se neroztrhl v případě nárazu. Použití postroje je vhodné doplnit o vycpávky do prostor za předními sedačkami, aby pes nemohl spadnout po nárazu na zem (byť stále zaháknutý v postroji). Tato kombinace značně zvyšuje šance zvířete a zároveň nejsou ohroženi ani lidé. Postrojů, které byly testovány a úspěšně prošly nárazovými testy, je ve skutečnosti velice málo, takže si moc vybírat nemůžete. Australská organizace NRMA testovala 25 postrojů s hrozivým výsledkem – při nárazu se neroztrhly pouze dva (Sleepypod a Purina). Nutno podotknout že evropský Allsafe nebyl v tomto testu zařazen.

Ochranou psa chráníte také sebe. V případě nehody dokáže i menší psík letící vozem zabít člověka nárazem do sedačky. Větší pes tu sedačku rovnou utrhne a šance na přežití takové srážky jsou minimální pro obě strany. Mít špatnou ochranu jen proto, abyste jen splnili zákon, není správný způsob myšlení. Je to stejné jako nemít žádnou ochranu, akorát nedostanete pokutu. Nehody se nevyhýbají ani těm nejlepším řidičům, protože nikdy nevíte, koho na silnici potkáte. Stačí k tomu velmi málo a přitom neexistuje jediný rozumný důvod, proč jít černé kronice naproti. Chraňte sebe i svého chlupáče a na bezpečí se nesnažte ušetřit.

Videa z crash testů:


(Testy německé organizace ADAC)


(Test švýcarského autoklubu TCS)


(Testy německé spotřebitelské organizace Stiftung Warentest)


(Německý crash test na postroj Allsafe)


(Americký test postrojů Sleepypod)


(Americký test postrojů bez použití vycpávky mezi sedačkami)

 

 

Zdroje náhledových obrázků:

Fotografie v náhledu vlastní.

Napsat komentář

three + eight =